11 januari

Skola dag, vi har bara förberett och producerat en massa till Öppet hus som är den 15 januari. För övrigt är alla hjärtligt välkomna till Österänggymnasiet då. Ska ni inte söka gymnasiet så kom ner till oss florister och köp en blomma eller två!

Nu tänkte jag iallafall skriva om det som jag aldrig skrev om igår.
Något som folk verkligen tar för givet, som man knappt tänker på, något som man borde uppskatta mer är synen och hörseln. Jag siktar in mig på att skriva om synen.
För ca 1½ år sedan, märkte jag att jag såg lite dåligt. När lärarna hade genomgång på tavlan fick jag anstränga mig otroligt mycket för att se vad där stod och det gjorde mig så frustrerad. Till en början vågade jag inte berätta för någon, men efter ett tag insåg jag att det här skulle aldrig hålla. Jag sa till kompisar att jag inte såg, så dem kunde läsa till mig och jag sa till mina föräldrar. Sen gick jag till skolsystern och kollade synen, som jag väntat så var det inte fullt bra. Sen blev det att vi fick tid till optikern och där konstaterade dem att jag hade nedsatt syn. Så då var det bara att ta hem bågar och försöka hitta ett par att trivas i. Innan jag fick glasögonen var det jobbigt att inte kunna se. Sen när jag fick glasögonen var det verkligen en wow-känsla. Jag bara:Shit, är det såhär man ska se. Är det såhär skarpt allt ska vara?. Jag hade glömt hur det var att se bra. Nu har jag glömt hur det är att se bra utan glasögon eller linser. Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid att se dåligt, jag väntar fortfarande på att jag plötsligt en dag ska vakna upp och se normalt. Varje morgon tar det några extra minuter för att jag ska sätta in linser, varje kväll tar det några extra minuter för att jag ska ta ut linserna och rengöra dem. Ni tänker säkert; Några minuter, vad gör det?. Jadu, det är faktiskt jobbigt. Ni har dem där linserna inybyggda ni behöver inte tänka på att pilla in saker i ögonen. Linser är långt ifrån billigt också, mina föräldrar betalar nu men det kommer en vacker dag då jag ska betala det själv...det är ca. 2000 kr per år....om inte mer.

Så till alla er som har bra syn, ge det en tanke då och då och uppskatta det. En dag kanske ni ser suddigt. 

Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback