Till vilken nytta?

Nyduschat och börjar känna mig ganska trött. Man blir utmattad av prov och plugg.
Jag förvånades idag över hur lätt det gick att plugga in snittblommorna, aldrig har det gått så lätt. Vad har hänt liksom?
Jag känner mig även riktigt pepp på samhällsprovet, det är den heta diskussionen på lektionen som har gjort mig extra laddad. Provformen, eller upplägget av provet som väckte mycket åsikter är såhär att läraren har delat upp provet i tre delar: en G-del, en VG-del och en MVG-del. Sedan väljer man vilken del man vill göra, man gör alltså inte alla utan väljer en. Ganska logiskt då också är att på G-delen kan du få betygen IG eller G, på VG-delen kan man få mellan IG-VG osv.

Jag själv kommer välja att göra MVG-delen för att ha en chans till högsta möjliga betyg. Jag förväntar mig inte att få MVG, men jag vill ha en chans till det och jag har då ändå lika stor chans till ett VG eller G. Sedan skulle ju vissa vara såpass komplicerade att de ville göra MVG-delen och sedan om de hade tid över även göra/börja på VG-delen för att försäkra sig om ett VG...jag håller med vår lärare, det känns ju bara onödigt. Varför lägga extra tid på att göra en del till istället för att utveckla den delen som kan ge högst betyg. För att kunna svara på MVG frågor kan man även i regel svara på de frågorna som ger lägre betyg, så ett VG är nästan solklart. 
Vad är problemet liksom? Ja, man får börja på en annan del men det kommer enligt läraren antagligen vara till ingen nytta.
Men ja, vill man lägga ner mer tid på att göra fler delar...så fint för mig. Jag tänker lägga allt krut på en del iallafall.

Så nu vet ni allt om hur mitt kommande samhällsprov....

Kommentarer
Emmis

Oh du.. det var förvirrande flicka lilla;) Vad handlar provet om?



2008-10-09 @ 17:49:08




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback